Omgaan met sterk wisselende vraag en aanbod

De coronacrisis heeft onmiskenbaar veel effect op de omzet van winkels. Zojuist publiceerde de NOS een artikel dat er in deze branche sprake is van de grootste omzetgroei in jaren. Afgelopen mei hebben Nederlandse winkels 8,2% groei bereikt ten opzichte van een jaar geleden. Dit blijkt de grootste stijging in veertien jaar. Het is opvallend, omdat de maand ervoor (april) nog sprake was van een daling in omzet van 1,1%. Wellicht werd de groei veroorzaakt door de aanhoudende geldende maatregelen. Het lijkt erop dat consumenten de eerste maanden dat het coronavirus in toom gehouden moest worden, zich nog inhielden qua uitgaven. Maar mei was blijkbaar een maand te veel en zijn mensen substituten gaan zoeken voor alles wat ze nog niet konden, zoals uitgaan en een terrasje pakken. We zijn met zijn allen meer en luxere producten gaan kopen om thuis van te genieten, omdat dit buitenshuis nog steeds niet kon. Vooral supermarkten, doe-het-zelf-zaken en webwinkels draaiden op volle toeren.

Afhankelijke omgevingsfactoren

De maatregelen zijn inmiddels wat versoepeld, dus het is interessant om te kijken wat dit met de vraag gaat doen. Wellicht zal de omzet weer dalen, maar tegelijkertijd wordt er gewaarschuwd dat we beducht moeten zijn voor een nieuwe opleving van het virus. En zullen consumenten dan hetzelfde reageren als afgelopen maanden? Het geeft aan dat winkels meer dan ooit goed moeten kunnen inspelen op een sterk wisselende vraag. Eerder dit jaar kwamen er al nieuwsberichten voorbij dat de branche moeite had genoeg aanbod te realiseren. De distributie van bijvoorbeeld groenten, conserven en wc-papier kon ons hamstergedrag niet bijbenen: er waren genoeg producten in opslag, maar er werd een periode zoveel van gekocht dat de schappen het grootste gedeelte van de dag toch leeg waren. Langere en grotere ploegendiensten van distributiemedewerkers ten spijt. Ten tweede waren veel winkels afhankelijk van de aanvoer uit het buitenland. Zo worden er veel producten uit China aangeleverd, maar lag daar de productie een tijd stil wegens de coronacrisis. De vraag was er, maar de voorraad raakte op.

Beïnvloedbare factoren

Het enige wat je kan doen als winkel, is je dan volop richten op waar je wel invloed op hebt. Zoals je opslagruimte optimaal te benutten en de distributie nog efficiënter in te richten. Zo kan je losse palletranden bestellen, zodat je makkelijk meer opslag kan genereren als de vraag ineens stijgt. Ze zijn leverbaar in diverse afmetingen en materialen en je kan ze zowel nieuw als gebruikt bestellen. Naast de functie van opslag en transport hebben palletranden ook het voordeel dat je er perfect mee goederen van elkaar gescheiden kan houden. Zo kan je efficiënt en ordelijk werken. Als je ze gebruikt voor opslag en distributie, kan je ze op elkaar stapelen en er hogere randen mee maken. Wanneer de vraag weer daalt, kan je makkelijk ruimte besparen door ze in te klappen. Dit zijn van die trucs waar winkels deze tijden volop gebruik van zullen maken.